Aztékok, maják, majd Cortez a spanyolokkal, az istenek. És létrejött Új-Spanyolország. 300 év gyarmatosítás után függetlenség, de azért még háborúztak Amerikával. Forradalmi hangulat, gerilla-háborúk a XX. és a XXI. században. Ez (is) Mexikó.

külföld mexikói Madrid étterem taco étteremlánc nachos

Mindig is azt vallottam, hogy érdemes az adott hely gasztronómiájára koncentrálni. Ha Spanyolországban járunk, táplálkozzunk spanyolmód. Ennek ellenére első madridi napunkon a Las Mordidasban "haraptunk" egyet.

A La Mordida de Segovia bejárata. Az épület mögött a terasz, ahol mi is ültünk.

Az első La Mordida étterem 20 évvel ezelőtt nyílt Madrid homoszexuális központja, az alternatív divatról híres Chueca negyed közelében. Azóta gyarapodtak: hat helyen is megtalálhatjuk a városban, illetve egy éve már a taqueríájukban is várják a gyors harapnivalóra vágyókat.

Mi a La Mordida de Segoviában voltunk, az óváros egyik csendesebb utcájában, rövid sétára a királyi vártól és az Almudena katedrálistól.

Miután megnéztük az igencsak fiatal (II. János Pál pápa szentelte fel 1993-ban, de még 1999-ben is folytak rajta amunkálatok) Almudena katedrálist, érdemes a jó 10 perc sétára lévő XVIII. században épült Real Basilica de San Francisco el Grande templomot is szemügyre venni. Sajnos mi éppen egy esküvő idején érkeztünk, így nem jutottunk fel a 72 méter magas kupolájába, de a Goya-festményeket sem láthattuk az oldalkápolnában.

Ehelyett egy Magyarinda toddler csatosban nyugvó gyerekkel elindultunk visszafelé a hotelünkhöz, azzal az ötlettel, hogy ha találunk egy szimpatikus helyet, megállunk ebédelni.

Valahogy a zöld chilipaprikába harapó száj és az alatta vigyorgó, koponyafejű nőalakra böktünk. Kíváncsiak voltunk, hogy a spanyoloknál hogyan jelenik meg a volt dél-amerikai gyarmat kultúrája, gasztronómiája.

Fő találkozási pont a mexikói ételek szerelmeseinek!

Az étteremláncot Joaquín Sabina és Julio Sanchez alapította, miután az előbbi Mexikóban járt és feltérképezte a helyi gasztrovilágot. Az ott szerzett tapasztalatokat összeszedve számos mexikói és spanyol származású művészt kértek fel, hogy megalkossák "A Harapás", vagyis a La Mordida brandjét, illetve egyedi, mégis egységes képet nyújtó dekorációkat.

külföld mexikói Madrid étterem taco étteremlánc nachos
Az élénk színek barátságossá, a kiegészítők pedig otthonossá varázsolják.

Az éttermek jellemzően színesek, feltűnőek és túlzsúfoltak. Nincs egy szabad felület sem bennük. A falakat freskók, festmények és egyéb mexikói dísztárgyak borítják, sőt  a náluk járt hírességek fotói is kikerültek közéjük. Összhatásukban kellemes és barátságos légkört teremtettek meg.

100%-ig mexikói ételek és italok

Nemcsak az enteriőr megalkotásakor figyeltek oda a helyi művészekre, a konyhában is egy csapat mexikói szakács dolgozik azon, hogy az ősi receptek felhasználásával az ételeik ne csak finomak legyenek, hanem ízvilágukban, illatukban, de még a színeikben is harmonizáljanak és felidézzék az azték ország csodálatos hangulatát.

Népszerű étele a Cochinita Pibil, ami egy yucatan specialitás: savanykásan marinált sertéssült. Én a másik kedvelt fogásukat kóstoltam meg, a sertéshúsos taco al pastortÍzletes volt, a hús jól pácolt, a ráolvasztott sajt megfelelően erőteljes. Külön tálkába kaptam hozzá a felmelegített tortillát. A gyereknek nachos guacamolét rendeltünk. Meglepett, hogy korrianderes babszósszal töltötték meg a közepét. Számomra kicsit sótlan volt, de örömmel láttam, hogy a fiam bőségesen evett belőle.

Tacos al pastor - magát a tacost külön hőálló tálban szolgálták fel. 16€
Alambre mixto, egy klasszikus mexikói étel. 14,50€
Nachos guacamole babszósz meglepetéssel. 11,95€
Limonádé helyett - alkoholos - frozen margarítát ajánlottak. 5,55€

Nekem bejött úgy, ahogy volt. Szeretem a színes, vidám hangulatú helyeket, a mexikói gasztronómia pikánságát és egyébként is a margaríta a kedvenc koktélom. Hármunk ebédje 55 € volt, ami - a mostani árfolyam szerint - 17.200 forintnak felel meg. Szóval hazánkban, de még ott is leginkább középkategóriás helynek számít(hat), viszont mi fejedelmien jóllaktunk, majd' szétpukkadtunk. A mexikóvárosi Cervaza Negra Modolo sört is csak dicsérni tudták nekem.

Most már ideje lesz valóban eljutni Dél-Amerikába, és ott megkóstolni a specialitásaikat...

Tekintsd meg te magad is belülről:

LA MORDIDA

Cím: Travesía del Conde 4 28005 Madrid

Tel.: +91 547 20 03

Wifi: az nincs. A mellette lévő étteremét használhatjátok, ha tudjátok a kódját.

Web: http://www.lamordida.com/ (az angol része nem tökéletes)

Facebook: https://www.facebook.com/LaMordida/

Mások írták a helyről: el laboratorio gastronómico

Mexikóról részletesebben: Egészséges utazók lapja

Lassan véget ér a madridi sorozatunk. Eddig olvashattatok gourmet-piacról, csokiba mártogatott fánkról és most Dél-Amerikát idéztük meg. A következő, utolsó részben egy halétteremről lesz szó.